Bestuursreglement ‘Alcohol in het clubgebouw’
Preambule
In overweging nemende dat:- sportverenigingen op basis van artikel 9 van de Drank- en Horecawet dienen te beschikken over een bestuursreglement ‘Alcohol in het clubgebouw;
- in dit verband met “sportvereniging” wordt bedoeld: een sportvereniging met een clubgebouw in eigen beheer, aangesloten bij een door NOC*NSF erkende sportbond;
- het clubgebouw met een drank- en horecavergunning in de wet wordt beschouwd als een horecalokaliteit, hetgeen betekent dat er ter plaatse bedrijfsmatig of tegen betaling alcoholhoudende dranken worden verstrekt;
- het bestuursreglement regels bevat, die als doel het waarborgen van verantwoorde verstrekking van alcoholhoudende drank in het clubgebouw hebben;
- in het bestuursreglement tevens paracommercie bepalingen zijn opgenomen, die tot doel hebben ongeoorloofde vormen van concurrentie met de reguliere horeca te voorkomen;
clubgebouw’ vastgesteld dan wel laten bekrachtigen door de Algemene Ledenvergadering van de vereniging
Paragraaf 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1 - Begripsbepalingen
- Alcoholhoudende dranken:
- Onder zwak-alcoholhoudende drank dient het volgende te worden verstaan: bier, wijn en gedistilleerd met minder dan 15% alcohol.
- Onder sterke drank dient te worden verstaan: gedistilleerd met minimaal 15% alcohol.
- Sociale Hygiëne:
- Met Sociale Hygiëne wordt bedoeld dat mensen gezond met elkaar omgaan; dat ze rekening houden met elkaars waarden, normen en rollen. In het clubgebouw gaat het vooral om kennis van en inzicht in de invloed van alcoholgebruik (en- misbruik) en hoe men verantwoord alcoholgebruik in het clubgebouw kan bevorderen. Belangrijk hierbij zijn huis- en gedragsregels en sociale vaardigheden om deze regels uit te dragen en na te leven.
- Verder houdt Sociale Hygiëne kennis in van de Drank- en Horecawet en verwante regelgeving en de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, van verschillende bedrijfsformules en doelgroepen en van technische, bouwkundige en ruimtelijke voorzieningen van de inrichting.
- Leidinggevenden:
Het bestuur heeft twee leden aangewezen als leidinggevende. Zij zijn tenminste 21 jaar oud, in het bezit van de verklaring Sociale Hygiëne, en staan als zodanig vermeld op de vergunning van de vereniging. Zij geven onmiddellijke leiding aan de uitoefening van de horeca-werkzaamheden in het clubgebouw. Wijzigingen in leidinggevenden binnen de vereniging dient u via een formulier doorgegeven te worden aan de gemeente Almelo. Hier zijn geen kosten aan verbonden. - Barvrijwilliger:
Een vrijwilliger die, op tijden dat er alcohol wordt verstrekt, de barwerkzaamheden in het clubgebouw uitvoert. Kwalificatienormen voor barvrijwilligers zijn vastgelegd in artikel 7 van dit bestuursreglement.
Artikel 2 - Wettelijke bepalingen
Uit oogpunt van verantwoorde alcoholverstrekking moeten de volgende wettelijke bepalingen worden nageleefd:
- Verkoop van alcoholhoudende drank aan personen jonger dan 18 jaar is verboden.
- Leeftijdsgrenzen en schenktijden moeten zichtbaar in de het clubgebouw worden opgehangen.
- De verstrekker van alcohol dient bij de aspirant-koper de leeftijd vast te stellen, tenzij de aspirant-koper onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt.
- Geen alcoholhoudende drank wordt verstrekt als dit leidt tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.
- Het is niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken aan personen die verkeren in kennelijke staat van dronkenschap.
- Het is verboden personen toe te laten in het clubgebouw die verkeren in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed zijn van andere psychotrope stoffen.
Artikel 3 - Vaststellen en wijzigen
- Het bestuur van Onderwatersportvereniging Aragosta heeft het bestuursreglement ‘Alcohol in het clubgebouw’ vastgesteld dan wel laten bekrachtigen door de Algemene Ledenvergadering van de vereniging.
- Het bestuursreglement wordt ter toetsing voorgelegd aan de gemeente bij de aanvraag van een nieuwe drank- en horecavergunning. Het bestuursreglement treedt gelijktijdig met de af te geven drank- en horecavergunning in werking.
Paragraaf 2 - Sociaal Hygiënische bepalingen
Artikel 4 – Aanwezigheid leidinggevende, barvrijwilliger en afschrift reglement
- Op de momenten dat in de het clubgebouw alcoholhoudende drank wordt geschonken, is er altijd ofwel een leidinggevende aanwezig die in het bezit is van de verklaring Sociale Hygiëne ofwel een barvrijwilliger die een instructie verantwoord alcoholschenken (IVA) heeft gevolgd.
- Het bestuursreglement alcohol in het clubgebouw van de sportvereniging of een kopie hiervan is aanwezig in het clubgebouw.
Artikel 5 - Huis- en gedragsregels
- Het is niet toegestaan in het clubgebouw of elders op het terrein van de vereniging zelf meegebrachte alcoholhoudende drank te gebruiken;
- Het is niet toegestaan om in het clubgebouw gekochte alcoholhoudende drank elders te gebruiken dan in het clubgebouw of op het terras;
- Er wordt geen alcohol geschonken aan:
- Jeugdleiders, trainers van jeugdleden en andere begeleiders van de jeugd tijdens de uitoefening van hun functie;
- Het bestuur wil voorkomen dat personen onder invloed van alcohol aan het verkeer deelnemen. Op basis daarvan kan de verstrekking van alcoholhoudende drank aan betreffende personen worden geweigerd.
- Het bestuur stimuleert het maken van BOB-afspraken en sluit aan op de slogan ‘100% Bob, 0% op’.
Hierbij zijn de belangrijkste noties: ‘Geen alcohol drinken als je nog moet rijden’ en ‘Maak als het kan een Bob-afspraak’. - Leidinggevenden en barvrijwilligers (in de zin van het bepaalde in artikel 1) drinken geen alcohol gedurende hun bardienst;
- Prijsacties die het gebruik van alcohol stimuleren, zoals ‘happy hours’, en ‘meters bier’ zijn in het clubgebouw niet toegestaan;
- Vanuit het oogpunt van na te streven alcoholmatiging wordt het gebruik van alcoholvrije drank gepromoot, onder andere door die goedkoper aan te bieden dan alcoholhoudende drank;
- Personen die agressie of ander normafwijkend gedrag vertonen worden door de dienstdoende leidinggevende of barvrijwilliger uit het clubgebouw verwijderd.
Artikel 6 - Openingstijden en schenktijden
- De openingstijden van het clubhuis en de schenktijden worden jaarlijks op grond van de Dranken Horecavergunning en de behoefte van de leden vastgesteld door het bestuur.
- Openingstijden en schenktijden worden goed zichtbaar in het clubgebouw opgehangen.
Artikel 7 - Kwalificatienormen en instructie verantwoord alcohol schenken voor barvrijwilligers
Voor de barvrijwilligers zijn de volgende kwalificatienormen vastgesteld: - Barvrijwilligers zijn tenminste 18 jaar oud (advies NOC*NSF, wettelijke eis is 16 jaar);
- Zij hebben een instructie verantwoord alcohol schenken gevolgd;
- Zij staan als zodanig bij de vereniging geregistreerd;
- Zij zijn betrokken bij de vereniging, als lid, dan wel anderszins (bijvoorbeeld als ouder of verzorger van minderjarige verenigingsleden).
sportbond of via www.nocnsf.nl/IVA . Daarnaast kan een terzake deskundige ook een instructie geven aan
barvrijwilligers. Een kopie van de certificaten IVA of een registratielijst van de barvrijwilligers die de instructie
gevolgd hebben dient in het clubgebouw aanwezig te zijn.
Artikel 8 - Voorlichting
- Schenktijden, leeftijdsgrenzen (artikel 2 lid1, 2 en 3)en huis- en gedragsregels worden goed zichtbaar in het clubgebouw opgehangen.
- Het bestuur onderschrijft de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken van de STIVA. In deze code staan regels omtrent reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken.
Artikel 9 - Handhaving, klachtenprocedure en sancties
- Klachten over de toepassing van de artikelen 1 tot en met 8 van dit reglement dienen onverwijld ter kennis te worden gebracht van het bestuur van de vereniging.
- Uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid voor de naleving zal het bestuur bij overtreding van (één van) de regels uit dit reglement ten opzichte van betrokkene(n), zijnde de consument dan wel de verstrekker (leidinggevende of de barvrijwilliger) gebruik maken van zijn sanctiebevoegdheden op grond van de statuten en het huishoudelijk reglement. Het bestuur verifieert de klacht, hoort zonodig de klager en treft bij gegrondbevinding van de klacht binnen twee maanden maatregelen om herhaling te voorkomen. Het bestuur brengt het resultaat van de afweging ter kennis van de indiener van de klacht.
- Een ieder kan gegronde klachten over de overtreding(en) van de Drank- en Horecawet indienen bij de gemeente.