Welk soort lucht gaat er in een duikfles, hoeveel lucht en hoe krijgen jullie dat er in? Enkele vragen die wij regelmatig krijgen. We leggen het graag aan je uit!
De duikfles, oftewel persluchtfles
Het woord zegt het eigenlijk al. De lucht, die wij op dit moment ook inademen, wordt in de duikfles geperst. Deze persluchtfles is technisch geschikt bevonden (of: van een speciale legering) om een grote hoeveelheid samengeperste lucht te kunnen opslaan. Deze samengeperste lucht ademen wij als duikers vervolgens, met speciaal aangesloten ademapparatuur, in om langer onderwater te kunnen blijven.
Het vullen van onze persluchtfles
Aangezien het niet mogelijk is om met mensenkracht een duikfles voldoende te vullen, gebruiken we hiervoor een speciale compressor.
De druk die in onze persluchtfles gaat drukken wij uit in de term ‘bar’. Eén bar staat gelijk aan één atmosfeer. Misschien heb je wel eens je fiets- of autobanden gevuld en ben je deze term daar al eens tegen gekomen. De druk in een fiets- of autoband varieert tussen de 3 tot 5 bar. Bij onze persluchtfles gaan we nog net even wat verder. Een “volle” duikfles bevat namelijk tussen de 200 en 210 bar. Dit staat ongeveer gelijk aan 2000 liter lucht, bij een 10-liter duikfles.
De compressor
Binnen onze vereniging kunnen wij onze persluchtfles zelf vullen. Dit gaat door middel van een speciaal ontwikkelde compressor die schone ademlucht in onze persluchtfles perst. Deze compressor moet aan strenge keuringseisen voldoen en is ook voorzien van diverse filters die periodiek vervangen moeten worden. Schone lucht is per slot van rekening van levensbelang!
Jaarlijkse keuring
Onze compressor wordt jaarlijks door een erkend compressorenbedrijf van onderhoud voorzien.
Bij onderhoud kun je o.a. denken aan het vervangen luchtfilters, aandrijfriemen, maar ook wordt er goed gekeken naar de staat van alle slangen en kranen waardoor de lucht in onze persluchtfles wordt geperst. Zodra het onderhoud gepleegd is, wordt er een luchttest gedaan. Bij deze test wordt er bijvoorbeeld gekeken of er geen waarden van olie, kooldioxide, koolmonoxide of een hoog vochtgehalte wordt gemeten. Wanneer deze test succesvol is uitgevoerd, wordt de compressor voorzien van een certificaat. De onze hangt weer boven de compressor:
Gecertificeerde vullers
Het bedienen van onze compressor mag alleen gedaan worden door leden die een zogenaamde vulopleiding hebben gevolgd. Er wordt gewerkt met hogedruk en een onjuiste handeling kan gevolgen hebben voor de veiligheid van de vuller en omstanders, maar kan ook slecht zijn voor de compressor.
Deze opleiding hebben wij zelf ontwikkelt en is voorzien van een boek, een theorie- en praktijkles.
Je leert hierbij waarop je moet letten bij de persluchtfles voordat je hem aansluit. Voldoet deze bijvoorbeeld nog aan alle technische eisen? Welk soort kraan is er op de persluchtfles gemonteerd?
Vervolgens is er een belangrijke volgorde van aansluiten, kranen bedienen en controle. Een leuke en interessante les die, als je alle lessen succesvol hebt doorlopen, beloond wordt met het fel begeerde ‘flesvul brevet’